Βασικός στόχος του μαθήματος Πληροφορικής, είναι ο πληροφορικός γραμματισμός, δηλαδή η ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, τα εργαλεία επικοινωνίας και τις δικτυακές υπηρεσίες για την προσπέλαση, διαχείριση, ενσωμάτωση, αξιολόγηση, δημιουργία και επικοινωνία πληροφοριών, με στόχο την επίλυση προβλημάτων και, τελικά, τη συμμετοχή τους στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης. 

Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ "Η διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο έχει σαφή εργαστηριακό προσανατολισμό. Το Εργαστήριο Πληροφορικής αποτελεί για τους μαθητές χώρο μελέτης, έρευνας, ενεργητικής συμμετοχής και συνεργασίας, ώστε να ενθαρρύνεται και να ευνοείται η διερευνητική προσέγγιση της γνώσης, η αλληλεπιδραστική και συνεργατική μάθηση, η αυτενέργεια και η δημιουργικότητα." Για τον λόγο αυτό "δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να σχεδιάσει τις δικές του δραστηριότητες, να αξιοποιήσει αξιόλογο και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό που αυτός θα βρει αλλά και να δημιουργήσει νέο δικό του."

Συνεπώς ο βασικός στόχος είναι τα παιδιά να μάθουν να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή, με ασφάλεια, στην καθημερινή ζωή και να εξοικειωθούν με τον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και νέες έννοιες όπως η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη. Γι΄αυτό δεν μας ενδιαφέρει η αποστήθιση κειμένου, αλλά η πρακτική εφαρμογή αυτών των γνώσεων. 

Παρακάτω παρουσιάζονται κάποιες ενδεικτικές εργασίες των μαθητών στη Ρομποτική και στην 3D εκτύπωση :

https://youtu.be/VcIjtHP-Sgk

Οι μαθητές  μπορούν να βρίσκουν επιπλέον υλικό και χρήσιμους συνδέσμους στις ηλεκτρονικές τάξεις του μαθήματος: https://eclass.sch.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=76268 

Παρακάτω παρουσιάζεται μια ενδεικτική κατανομή των ωρών, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδων.

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Α

Β

Γ

1. Αλγοριθμική και προγραμματισμός υπολογιστικών συστημάτων

18

8

8

1.1 Αλγοριθμική

 

 

 

1.2 Προγραμματισμός

 

 

 

1.3 Επίλυση προβλημάτων με προγραμματιστικά εργαλεία

 

 

 

2. Υπολογιστικά συστήματα, ψηφιακές συσκευές, Δίκτυα

8

3

3

2.1 Υπολογιστικά συστήματα και ψηφιακές συσκευές

4

2

2

2.2 Δίκτυα υπολογιστών και το Διαδίκτυο

4

1

1

3. Δεδομένα και Ανάλυση δεδομένων

0

4

4

3.1 Διατύπωση ερωτημάτων που αντιμετωπίζονται με επεξεργασία δεδομένων

 

 

 

3.2 Συλλογή, αποθήκευση, διαχείριση, επεξεργασία και οπτικοποίηση δεδομένων

 

 

 

3.3 Μοντελοποίηση, συμπερασμός και λήψη αποφάσεων με βάση τα δεδομένα

 

 

 

4. Ψηφιακός Γραμματισμός

18

8

8

4.1. Χρήση εφαρμογών, μέσων και υπηρεσιών

16

8

4

4.2. Μαθησιακή τεχνολογία και Τεχνολογικά Βελτιωμένη Εκπαίδευση

2

0

4

5. Ψηφιακές Τεχνολογίες και Κοινωνία

8

3

3

5.1 Ψηφιακή πολιτότητα (Digital Citizenship)

6

2

2

5.2 Επίδραση της Πληροφορικής και των ΨΤ στην κοινωνία και τον πολιτισμό

2

1

1

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ-ΑΞΟΝΑΣ

1. Αλγοριθμική και προγραμματισμός υπολογιστικών συστημάτων

 

1.1. Αλγοριθμική

** 1.1.1 Πρόβλημα, επίλυση προβλήματος

1.1.2 Η έννοια του αλγόριθμου

1.1.3 Η ιστορία των αλγορίθμων

1.1.4 Σχεδιασμός και αναπαραστάσεις αλγορίθμων

1.1.5 Βασικοί αλγόριθμοι και εφαρμογές

1.1.6 Έλεγχος ορθότητας και εκσφαλμάτωση αλγορίθμων

1.1.7 Πολυπλοκότητα αλγορίθμων

1.2 Προγραμματισμός

1.2.1 Βασικές έννοιες και δομές δομημένου προγραμματισμού

** 1.2.2 Δομές δεδομένων

1.2.3 Προγραμματιστικά υποδείγματα

1.2.4 Προγραμματιστικά περιβάλλοντα

1.2.5 Σχεδιασμός και ανάπτυξη προγραμμάτων

** 1.3 Επίλυση προβλημάτων με προγραμματιστικά εργαλεία

** 1.3.1 Προγραμματισμός ρομπότ και αυτοματισμοί

** 1.3.2 Επιστημονικός προγραμματισμός και επίλυση προβλημάτων

** 1.3.3 Εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης

** 1.3.4 Προγραμματισμός καινοτόμων εφαρμογών για τη σύγχρονη κοινωνία

2. Υπολογιστικά συστήματα, ψηφιακές συσκευές, Δίκτυα

2.1 Υπολογιστικά συστήματα και ψηφιακές συσκευές

2.1.1 Ψηφιακά υπολογιστικά συστήματα

2.1.2 Αρχιτεκτονική Η/Υ

2.1.3 Ψηφιακή αναπαράσταση δεδομένων

2.1.4 Υλικό και λογισμικό

** 2.1.5 Αυτοματισμοί και ρομποτικές διατάξεις - σύνδεση των υπολογιστών με τον φυσικό κόσμο

2.1.6 Αντιμετώπιση προβλημάτων λειτουργίας

2.2 Δίκτυα υπολογιστών και το Διαδίκτυο

2.2.1 Οργάνωση και λειτουργία δικτύων επικοινωνίας

** 2.2.2 Κυβερνασφάλεια

** 3. Δεδομένα και Ανάλυση  δεδομένων

** 3.1 Διατύπωση ερωτημάτων που αντιμετωπίζονται με επεξεργασία δεδομένων

Δ/Α

** 3.2 Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων

Δ/Α

** 3.3 Μοντελοποίηση, συμπερασμός και λήψη αποφάσεων με βάση τα δεδομένα

Δ/Α

** 3.4 Λογισμικά για την ανάλυση δεδομένων

Δ/Α

4. Ψηφιακός Γραμματισμός

4.1. Χρήση εφαρμογών, μέσων και υπηρεσιών

4.1.1. Αναζήτηση πληροφοριών και ψηφιακού περιεχομένου - Εγγραμματισμός στα ψηφιακά μέσα

4.1.2. Επικοινωνία και συνεργασία μέσω ΨΤ

4.1.3. Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου και πολυμεσικών στοιχείων

4.1.4. Σύνθεση - Ενσωμάτωση – Υπεύθυνη Διασκευή - Ψηφιακού περιεχομένου και συγγραφή πολυμεσικών εφαρμογών

** 4.2. Μαθησιακή τεχνολογία και Τεχνολογικά Βελτιωμένη Εκπαίδευση

** 4.2.1 Εξοικείωση με μαθησιακή τεχνολογία

** 4.2.2 Αναπτύσσω ικανότητα ενεργού, τεχνολογικά ενισχυμένου, μαθητή

5.  Ψηφιακές Τεχνολογίες και Κοινωνία

** 5.1 Ψηφιακή πολιτότητα

** 5.1.1. Συμμετοχή στα κοινά και άσκηση πολιτικών δικαιωμάτων μέσω των ψηφιακών τεχνολογιών

** 5.1.2. Πρωτόκολλα συνομιλιών στο Διαδίκτυο - Netiquette

** 5.1.3. Ιδιωτικότητα και Ασφάλεια στο διαδίκτυο

** 5.1.4. Καλλιέργεια και διαχείριση της ψηφιακής ταυτότητας και της διαδικτυακής φήμης

** 5.1.5. Πνευματική ιδιοκτησία και άδειες χρήσης

** 5.2. Επίδραση της Πληροφορικής και των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην κοινωνία και τον πολιτισμό

** 5.2.1. Κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας

** 5.2.2. Ευαισθητοποίηση στην Παγκοσμιότητα του Διαδικτύου και την Πολυπολιτισμικότητα στην ψηφιακή επικοινωνία - Παγκοσμιοποίηση και ψηφιακές τεχνολογίες

** 5.2.3. Η επίδραση των αλγορίθμων, της επιστήμης των δεδομένων και της ΤΝ στην κοινωνία

** 5.2.4. Επιδράσεις της τεχνολογίας στην τέχνη και την κουλτούρα

** 5.2.5. Επιπτώσεις των τεχνολογιών στη σωματική, τη ψυχική υγεία και την ευεξία

** 5.2.6. Ψηφιακές Τεχνολογίες και αειφορία

5.2.7. Τι επιφυλάσσει το μέλλον;